Vaccinatie

Vaccinatie Kat

Waarom vaccineren? Om uw kat tegen bepaalde veel voorkomende ziekteverwekkers te beschermen.

Waartegen vaccineren? Enkele belangrijke overdraagbare ziekten:

Feliene leukemie:  de overdracht van het virus gebeurt door direct contact met een besmette kat via o.a. haar speeksel of neusuitvloei. Het virus ondermijnt sterk het afweersysteem en veroorzaakt tumoren waaronder lymphoma, lymfosarcoma en leukemie. Een aanhoudende lichte koorts, anemie (= bloedarmoede) en een vergroting van de lever en/of milt zijn veel voorkomende symptomen. Het ziekteverloop kan zich spreiden over enkele maanden. De ziekte is uiteindelijk fataal.

Kattenziekte (parvovirus): de overdracht gebeurt door inhalatie of door het inslikken van het virus. De ziekte uit zich onder de vorm van hoge koorts, braken en diarree die kan leiden tot uitdrogingsverschijnselen. Vooral jonge dieren zijn bijzonder gevoelig voor dit zeer besmettelijke virus.

Kattenniesziekte: wordt voornamelijk veroorzaakt door 2 virussen nl. het felien herpesvirus 1 en het felien calicivirus. Chlamydia, die eigenschappen bezit van zowel virussen als bacteriën, kan ook betrokken zijn in dit ziektecomplex. Overdracht gebeurt vnl. door inhalatie van uitgeniesd gecontamineerd neussecreet of door orale opname van speeksel, neus- en oogsecreties van besmette katten. Het optreden van koorts en een ontsteking van de bovenste ademhalingswegen, ogen en mond zorgen ervoor dat de kat last heeft van veelvuldig niezen en speekselen. Kittens zijn vatbaarder voor deze ziekte dan volwassen katten.

Feliene infectieuze peritonitis (FIP): wordt veroorzaakt door een coronavirus. Dit virus wordt voornamelijk door besmette stoelgang, urine en speeksel opgenomen. Aanvankelijk uit de ziekte zich onder de vorm van koorts, vermageren en lusteloosheid. De ziekte kan vervolgens evolueren tot een zogenaamde “droge” of “natte” vorm. Bij de “natte” vorm ziet men een opeenhoping van ontstekingsvloeistof in de buik en/of borstholte. De “droge” vorm uit zich onder de vorm van ontstekingen van verschillende organen, zoals de nieren en de hersenen.

Kattenaids (FIV): De dieren infecteren zich door een bijtwonde van een besmet dier dat het virus via het speeksel uitscheidt. De ziekteverschijnselen worden veroorzaakt door een daling van de immuniteit veroorzaakt door het virus. Symptomen als koorts, vermageren, gedragsveranderingen en aanhoudende ontstekingen kunnen voorkomen.

Praktisch: Vaccinatieschema

• Op 9 weken: kattenziekte, kattenniesziekte en leucose
  • Op 12 weken: kattenziekte, kattenniesziekte en leucose
  • Jaarlijkse hervaccinatie

Voor binnenhuiskatten is het vaak voldoende om enkel voor kattenziekte en kattenniesziekte te vaccineren.

Bij katten die regelmatig buiten lopen is het sterk aan te raden om ook te vaccineren tegen leucose.

Tegen FIP wordt niet routinematig gevaccineerd, maar het is wel mogelijk.

Spijtig genoeg bestaat er nog geen vaccin tegen kattenaids.

Hondsdolheid (rabiës) is enkel verplicht wanneer men de kat mee naar het buitenland neemt of wanneer ze verblijft in de regio ten zuiden van Samber en Maas of op een camping in België.